Veel graffitischrijvers houden niet van street art. Ze beschouwen het als een afgeleide vorm van graffiti. Of erger: een verwaterde vorm ervan. Ik kijk er met andere ogen naar. Meer nog: het heeft me ertoe aangezet weer te gaan tekenen. Je mag het ook ontwerpen noemen want ik weet niet of ik het zelf uitvoer. Ik teken digitaal, op de computer dus, in Photoshop. Op de muur is toch iets anders. Rogier wil me trouwens wel een handje helpen, ook al is hij graffitischrijver pur sang. Maar ook hij tekent wel eens een figuurtje bij z'n pieces.Zondagmiddag heb ik bij Athenaeum Nieuwscentrum Wall and Piece, een boek over het werk van Banksy gekocht. Daarin staat ook hoe hij op het idee is gekomen om de stencil techniek te gaan toepassen. De stenciltechniek houdt in dat je gebruik maakt van een sjabloon. De delen die je uitspaart in het papier, karton of wat voor materiaal dan ook spuit je vol, de rest blijft zoals het was. Je kunt voor een ontwerp natuurlijk meerdere kleuren gebruiken (dan heb je vanzelfsprekend meer sjablonen nodig). Zie onder: t. met de Palestijnse Anne Frank.
Toen Banksy met een aantal vrienden bezig was een treinwagon onder te spuiten met LATE AGAIN - hij was achttien - verscheen de Britse spoorwegpolitie. Zijn vrienden maakten dat ze wegkwamen. Hij verschool zich onder een olie lekkende vrachtwagen net zolang tot de politie was verdwenen. Onder die vrachtwagen gelegen staarde hij naar de tekst van een gestencilde plaat boven hem. Dat bracht hem op het idee om sjablonen te gaan gebruiken. Hij zou teksten - of wat voor materiaal dan ook - in veel kortere tijd op een muur of een wagon kunnen zetten. Toen hij thuis kwam en bij z'n vriendin in bed kroop, zei hij dat hij een openbaring - epiphany in het Engels - had gehad. Uit: Wall and Piece, Banksy, Londen, 2006.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten